Tvist med hantverkare
Dina rättigheter vid överfakturering, dåligt arbete eller ej avslutat arbetet
Att det ibland blir fel på fakturan vid exempelvis köks- och badrumsrenoveringar är inte särskilt konstigt. Även en skicklig och seriös snickare, golvläggare eller elektriker kan begå misstag som enkelt kan rättas till genom en respektfull dialog mellan konsumenten och entreprenören.
Ibland uppstår dock konflikter som inte kan lösas på frivillig basis. I sådana lägen får konsumenten falla tillbaka på konsumenttjänstlagens regelverk. Av denna lag framgår bland annat vad som gäller om det arbete som utförts är undermåligt eller om den betalning som krävs är oskälig eller inte överensstämmer med det avtal som ingåtts. Lagstiftningens viktigaste principer är att avtalat pris gäller och att arbetet, för att entreprenören ska vara berättigad till full betalning, ska vara fackmässigt utfört.
Om du anser att hantverkaren har överfakturerat dig eller att ett renoveringsarbete eller liknande inte utförts på ett bra sätt, är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi utvärderar situationen, ger förslag på åtgärder och hjälper till både med förlikningsförhandlingar och en eventuell rättsprocess – till ett fast, överenskommet pris. Skicka in ditt ärende nedan och få en kostnadsfri första kontakt med jurist!
Vi hjälper dig med:
- Kostnadsfri första kontakt
- Lösning av tvisten till fast pris
- Hjälp med förlikningsförhandlingar och eventuell domstolsprocess
Ta kontakt
Fri första kontakt med jurist. Fortsatt hjälp alltid till fast pris efter överenskommelse.
Se förklaringsvideon
1. Vad kan jag göra om hantverkaren har fakturerat ett högre belopp än förväntat?
Det är inte ovanligt att hantverkare fakturerar högre belopp än vad kunderna förväntat sig. Ibland är det befogat, ibland inte. Utgångspunkten är att det är hantverkaren, om det inte ingåtts ett avtal om fast pris, som måste bevis att vederbörande faktiskt lagt ned den tid som framgår av fakturan och att den betalning som krävs är skälig.
För att uppfylla bevisbördan ska hantverkaren kunna presentera en konkret redovisning över utförda arbetsmoment och arbetade timmar. Om du som konsument misstänker att du blivit fakturerad för arbetstimmar som inte ägt rum ska du, innan betalning eventuellt sker, begära att hantverkaren kompletterar fakturan med en utförlig tidsredovisning.
2. Vad ska jag göra om hantverkaren har gjort ett dåligt jobb?
Först och främst ska du vända dig till entreprenören och förklara vilken del av arbetet som du inte anser är fackmässigt utförd. Förhoppningsvis är hantverkaren tillmötesgående och åtgärdar problemen frivilligt (vilket han eller hon i normalfallet har rätt att göra enligt konsumenttjänstlagen). Ett annat alternativ är att hantverkaren ger en rabatt som motsvarar kostnaden för att åtgärda bristen med hjälp av en annan entreprenör.
Om det visar sig att du och hantverkaren har olika uppfattningar om arbetets kvalitet ska du skicka en formell reklamation till hantverkaren. Av reklamationen ska framgå vilka delar av arbetet som reklamationen avser samt vilket prisavdrag du anser att bristerna berättigar till. Om du mottagit en faktura, men ännu inte erlagt betalning, ska du hålla inne en så stor del av betalningen som motsvarar det krav på prisavdrag som du framfört. Resterande del av fakturan ska betalas. Om hantverkaren vägrar att acceptera ditt krav, och det inte är möjligt att ingå en kompromiss, är det klokt att kontakta en jurist för fortsatt vägledning.
3. Kan jag få tillbaka pengar om hantverkaren drar ut mycket på tiden?
Om det uppstått ett kraftigt dröjsmål med utförandet av arbetet kan du ha rätt att häva avtalet och få skadestånd som motsvarar de extra kostnader som förseningen orsakat dig (exempelvis kostnader för provisorisk bostad). Innan hävning sker bör du dock konsultera en jurist och låta denne göra en utvärdering av situationen. Obefogade hävningar kan ge upphov till skadeståndsansvar för konsumenten och det är väldigt viktigt att inte vidta en sådan åtgärd utan att först ha gjort en grundlig juridisk analys av situationen.
4. Vad ska jag göra om hantverkaren orsakat skada?
I ett tvistemål med hantverkare är det alltid bäst att inledningsvis, vänligt men bestämt, kräva att en skada som uppkommit till följd av hantverkarens arbete kompenseras genom avhjälpande eller prisavdrag. Många gånger är informell dialog den smidigaste vägen framåt. Ger det inte önskad effekt är det dags att ta juridiken till hjälp. Vi på Enkla Juridik kan bistå dig i kommunikationen med hantverkaren och, om det visar sig nödvändigt, upprätta en stämningsansökan och hantera den efterföljande processen vid tingsrätten.
Ta kontakt - helt förutsättningslöst
Behöver du hjälp? Ring oss på 020-899596 eller skicka in ditt ärende
5. Vad ska jag göra om jag inte kommer överens med hantverkaren om priset?
Om priset inte är avtalat på förhand, och det heller inte finns någon ungefärlig uppskattning om vad arbetet kommer att kosta, kan knepiga situationer uppstå. Konsumenttjänstlagens princip är att det fakturerade priset ska vara “skäligt”. Vad som utgör ett skäligt pris kan parterna naturligtvis ha olika uppfattningar om men det är entreprenörens skyldighet att, om saken skulle prövas i domstol, styrka att det som fakturerats är rimligt i förhållande till arbetets omfattning och komplexitet.
Vi på Enkla Juridik, som själva endast arbetar med fast prissättning, rekommenderar att i första hand begära att entreprenören ska lämna ett förslag på att utföra arbetet till ett helt fast pris. Om det av någon anledning inte är möjligt bör entreprenören åtminstone presentera en uppskattning av vad arbetet kommer kosta. Om entreprenören inte är villig att göra det heller rekommenderar vi att du kontaktar en annan aktör. Att en entreprenör insisterar på att arbeta på “löpande räkning” (det vill säga helt utan riktmärke gällande priset) är en varningsflagg.
6. Kan jag kräva att hantverkaren åtgärdar ett fel?
Om det arbete som hantverkaren utfört inte håller fackmässig standard har du rätt att kräva att felet åtgärdas. Konsumenttjänstlagens utgångspunkt är att denna rättighet även gäller hantverkaren (som sannolikt tycker det är bättre att åtgärda felet själv än att en annan entreprenör kopplas in). Om du och hantverkaren är överens om att ett visst arbetsmoment inte håller tillräckligt hög standard, och hantverkaren är villig att rätta till bristen, finns förstås inget problem. Om hantverkaren inte accepterar ditt klagomål ska du, i enlighet med vad som framgår ovan, skicka en formell reklamation och därefter, om du känner dig osäker den fortsatta hanteringen, konsultera en jurist för vägledning.
7. Hur fungerar juridiken för en hantverkare som inte är registrerad i Sverige?
Tillämpningen av konsumenttjänstlagen påverkas inte av att en hantverkare kommer från ett annat land. Samma regler gäller oavsett om hantverkaren/bolaget är svenskt, danskt eller polskt. Däremot kan det rent praktiskt bli avsevärt svårare att driva en rättsprocess mot ett byggföretag som inte är registrerat i Sverige. Enkla Juridik rekommenderar därför att endast anlita företag som är registrerade som bolag/enskilda firmor i Sverige eller har någon form av permanent fysisk närvaro här (kontor, filial eller liknande).
8. Vad ska jag göra om jag hamnat i en tvist med en hantverkare som jobbat svart?
Att en hantverkare tagit emot svart betalning är naturligtvis otillåtet men påverkar inte dennes skyldigheter enligt konsumenttjänstlagen. Som konsument har du alltså inte färre rättigheter när du avlönat en hantverkare svart men det är förstås inte bra att bidra till att bryta mot lagar och regler som gäller på andra områden. Därtill är det endast betalning mot faktura som kan läggas till grund för ROT-avdrag, vilket innebär att det sällan ens är ekonomiskt lönsamt att utge svart betalning.
9. Hur kan jag få hjälp?
Om du hamnat i en tvist med en hantverkare är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Våra jurister har hanterat hundratals renoveringsrelaterade tvistemål. Vi erbjuder kostnadsfri första kontakt med jurist och presenterar därefter en offert med helt fast prissättning för den fortsatta rådgivningen. Därigenom råder det aldrig någon som helst tvekan om vad kostnaden för vårt arbete kommer att bli. Hör av dig genom att fylla i kontaktformuläret nedan!
- Tvist med hantverkare
- Dina rättigheter vid överfakturering, dåligt arbete eller ej avslutat arbetet
- Vi hjälper dig med:
- Ta kontakt
- Se förklaringsvideon
- 1. Vad kan jag göra om hantverkaren har fakturerat ett högre belopp än förväntat?
- 2. Vad ska jag göra om hantverkaren har gjort ett dåligt jobb?
- 3. Kan jag få tillbaka pengar om hantverkaren drar ut mycket på tiden?
- 4. Vad ska jag göra om hantverkaren orsakat skada?
- Ta kontakt - helt förutsättningslöst
- 5. Vad ska jag göra om jag inte kommer överens med hantverkaren om priset?
- 6. Kan jag kräva att hantverkaren åtgärdar ett fel?
- 7. Hur fungerar juridiken för en hantverkare som inte är registrerad i Sverige?
- 8. Vad ska jag göra om jag hamnat i en tvist med en hantverkare som jobbat svart?
- 9. Hur kan jag få hjälp?