Klicka här för förutsättningslös kontakt!

Startsida » Enkla Juridik Företag » Sekretessavtal

Sekretessavtal

Så skyddar du företagshemligheter med en NDA

Behöver du hjälp? Våra jurister hjälper dig till fast pris

Har ni ett företag och tänkt anlita konsulter, anställa personal eller ingå samarbeten med andra företag? Kanske är ni oroliga för att detta ska leda till att ert företags hemligheter kommer ut? Ni behöver inte vara oroliga, utöver skyddet som lagen om företagshemligheter erbjuder finns det en till lösning. Nämligen att skriva ett sekretessavtal. Nedan kommer redogöras för vad ett sekretessavtal är, hur det ska utformas, vad det ska ha för innehåll samt hur vi på Enkla Juridik kan hjälpa er.

Juristerna på Enkla Juridik

Vi hjälper dig med:

Ta kontakt

Fri första kontakt med jurist. Fortsatt hjälp alltid till fast pris efter överenskommelse.

1. Vad är ett sekretessavtal?

Ett sekretessavtal (Non-Disclosure Agreement, NDA, på engelska) är ett avtal som skrivs av minst två parter och innebär att parterna inte ska röja viss information. Det är viktigt för företag att information om deras affärsmetoder, leverantörskontakter samt marknadsföringsstrategier hemlighålls och skyddas. Blottläggs sådan information riskerar det innebära väldigt oönskade konsekvenser för företaget. Att skriva ett sekretessavtal har således oftast som syfte att skydda och bevara företagshemligheter. Det är därför viktigt att skriva sådana avtal med de som har tillgång till känslig information. Ett sekretessavtal är således ett väldigt viktigt avtal och därför rekommenderar vi att ni uppdrar upprättandet av avtalet åt en jurist. Att använda en undermålig mall eller själv skriva en NDA kan i vissa fall vara tandlöst. 

2. När är det bra att ha ett sekretessavtal?

Att underteckna ett sekretessavtal är mycket vanligt när man ska anlita externa konsulter, inför företagsuppköp eller andra avtalsförhållanden mellan företag och anställda.

Lagen ger redan ett visst skydd för företagshemligheter men det skyddet är inte lika långtgående. Fördelen med ett sekretessavtal är att ni kan reglera exakt vilken information som inte får komma ut utan att behöva bevisa att det rör sig om just sådan företagshemlighet som lagen avser. Vid en eventuell tvist kan inte motparten klaga på att denna inte visste att det var en företagshemlighet och således sekretessbelagt utan då kan ni bara hänvisa till sekretessavtalet. 

3. Vad ska vara med i ett sekretessavtal?

Det finns inga krav på hur ett sekretessavtal ska se ut enligt lag. Däremot är det viktigt att ha med viss information i ett sådant avtal för att undvika otydligheter som kan skapa svårigheter vid tolkningen av avtalet senare. Exempel på vad som bör vara med i ett sekretessavtal är:

  • Bakgrunden (vad är anledningen till att avtalet upprättas)
  • Vad omfattas av sekretessen (vad utgör konfidentiell information respektive inte utgör konfidentiell information)?
  • Vilken är avtalstiden respektive sekretesstiden?
  • Vilka omfattas av sekretessen (enbart parter till avtalet eller även utomstående som kan komma i kontakt med informationen som exempelvis anställda och konsulter?)
  • Ska sekretessavtalet gälla även efter att samarbetsavtalet upphör?
  • Hur ska eventuella tvister lösas? (Alternativ tvistlösning, forumregler och vitesklausuler m.m.)
Vad ska vara med i ett sekretessavtal
4. Vad ska vara med i ett sekretessavtal med en anställd?

Det är inte ovanligt att arbetsgivare skriver ett sekretessavtal med anställda eller infogar en sekretessklausul i anställningsavtalet. Detta görs för att hindra företagshemligheter från att hamna i fel händer eller att anställda startar konkurrerande verksamhet och använder sig av arbetsgivarens företagshemligheter. 

Anställda kan komma i kontakt med företagshemligheter genom att ta del av marknadsstrategier, finansiell data, kundavtal, kundregister och i vissa fall hur produkter tillverkas eller utvecklas. Ett sekretessavtal med en anställd bör innehålla de delar som tagits upp ovan om vad som generellt bör ingå i ett sekretessavtal. Utöver sekretessavtalet kan ett avtal om konkurrensförbud skrivas. Detta för att den anställde inte ska arbeta med konkurrerande företag efter anställningens upphörande eller driva en sådan konkurrerande verksamhet själv.

5. Vad ska vara med i ett sekretessavtal med en konsult?

Konsulter kommer precis som anställda ofta i kontakt med företagshemligheter. Därför är det viktigt att ett sekretessavtal upprättas även med konsulter. Ofta som komplement till ett konsultavtal. Som vid sekretessavtal med anställda ska ett sekretessavtal med konsulter innehålla de delar som tas upp ovan om vad som bör ingå generellt i ett sekretessavtal. 

6. Ska ett sekretessavtal innehålla en vitesklausul?

Ett sekretessavtal måste inte innehålla en vitesklausul men det finns fördelar med att ha sådana klausuler. För det första har en sådan klausul oftast en avskräckande effekt för parter som vill bryta mot avtalet. Detta gör även att parterna är försiktigare med vilken information de låter offentliggöras. 

För det andra innebär en vitesklausul en fördel i bevishänseende. Vid en eventuell tvist i domstol behöver den part som påstår att skada skett även bevisa att skadan verkligen har skett. Finns en vitesklausul räcker det dock med att parten bevisar att företagshemlighet har avslöjats eller använts på ett sätt som inte stämmer överens med sekretessavtalet. För den som vill skydda information är en sådan tvist mycket enklare att vinna. Därmed är NDA-avtal med vitesklausuler mycket starka.

7. När kan ett sekretessavtal vara på engelska? (Non Disclosure Agreement, NDA)

Sekretessavtal, även kallat non-disclosure agreement (NDA) eller confidential disclosure agreement (CDA) på engelska kan vara skriven på engelska. Detta kan vara fördelaktigt om en part inte kan det svenska språket som exempelvis ett utländskt företag eller konsult så att båda parter är införstådda i vad som avtalats. 

Ett engelskspråkigt NDA är lika giltigt i Sverige som om det vore svenskt.

8. Kan man använda en mall?

Självklart finns det mallar för hur ett sekretessavtal ska se ut precis som det finns mallar för andra typer av avtal. Men det ni behöver tänka på är att sådana mallar är väldigt generella och kanske inte är lämpliga för just er situation. Vad som utgör företagshemligheter är ofta specifikt. Då är det mycket bättre att även NDA-avtalet är specifikt.

Dessutom ansvarar i de flesta fall inte de som tillhandahåller mallarna för brister och fel i deras mallar. Därför avråder vi er från att använda er av mallar och istället ta kontakt med en jurist som kan gå igenom hela avtalet med er och täppa igen eventuella luckor som skulle kunna leda till förödande konsekvenser för er. 

9. Vad kan Enkla Juridik hjälpa till med?

Vi på Enkla Juridik återkommer inom en arbetsdag med kostnadsfri första kontakt. Vi har erfarna jurister som kan hjälpa er med att skriva ett sekretessavtal eller granska ett sådant avtal innan ni skriver på. Tveka inte att höra av er till oss på Enkla Juridik!