Klicka här för förutsättningslös kontakt!

Startsida » Enkla Juridik Företag » Franchiseavtal

Franciseavtal

Avtal mellan franchisegivare och -tagare

Behöver du hjälp? Våra jurister hjälper dig till fast pris

Franchising är ett koncept där en franchisegivare hyr ut sitt affärskoncept till en franchisetagare. Samarbetet är helt ägarmässigt oberoende – franchisetagaren driver alltså ett eget företag, fast i enlighet med franchisegivarens affärsidé. Franchising finns inom många olika branscher och är ett populärt sätt att bedriva företagande på. De kändaste franchiseföretagen är Ica, McDonald’s, Specsavers och Pressbyrån. Därutöver finns det en rad mindre aktörer som med framgång tillämpar samma modell. 

I denna text går vi igenom allt du kan behöva veta om franchiseavtal – det vill säga avtalet mellan franchisetagaren och franchisegivaren.

Juristerna på Enkla Juridik

Vi hjälper dig med:

Ta kontakt

Fri första kontakt med jurist. Fortsatt hjälp alltid till fast pris efter överenskommelse.

1. Vad är ett franchiseavtal?

Ett franchiseavtal är det avtal som reglerar samarbetet mellan franchisegivaren och franchisetagaren. Rent översiktligt ska avtalet reglera parternas rättigheter och skyldigheter, ansvarsfrågor samt andra frågor som rör franchisetagarens verksamhet och hur denna ska bedrivas. Exakt hur ett franchiseavtal ska utformas är beroende av typen av franchisekedja det rör sig om. 

2. Vad är för- och nackdelar med franchise?

Att driva ett franchiseföretag kan vara både tryggt och smidigt. Franchising kommer däremot med både för- och nackdelar, och det kan vara bra att gå igenom och noga överväga dem innan du beslutar dig för att börja driva ett franchiseföretag. 

Fördelar

En av de kanske största fördelarna med att bedriva franchise är att du träder in på marknaden under ett redan etablerat varumärke med en inarbetad kundkrets. Detta innebär ett mindre affärsmässigt risktagande i jämförelse med om du startar upp en helt ny verksamhet med ett – för kunden/konsumenten – främmande koncept. Du slipper dessutom fundera över saker som företagets affärsmodell, varumärke mm. eftersom detta redan är färdigt. Eftersom marknadsföringen vid franchise oftast sker centralt behöver du inte lägga ner tid och pengar på sådana frågor. Sist men inte minst kan det givetvis finnas en stor trygghet i franchising eftersom dina franchisekollegor inte konkurrerar med dig, och detta nätverk ger dig en möjlighet att kunna utbyta erfarenheter och råd.

I stora drag innebär fördelarna med franchise att mycket av det som hör till företagandet redan är uttänkt och bestämt – vilken självfallet kan vara en stor trygghet för dig som företagare.

Nackdelar

En nackdel med att bedriva ett franchiseföretag är att företaget måste bedrivas under relativt strikta riktlinjer kring vad företaget får sälja, hur de får sälja och övriga aspekter som rör verksamheten. Det finns således relativt lite utrymme för personlig frihet för hur du som franchisetagare kan bedriva din verksamhet. Detta behöver dock inte vara en nackdel – många företagare kan självfallet känna en trygghet i att slippa behöva grubbla över dessa aspekter. En annan nackdel med franchiseupplägget är att du som företagare måste betala in en startavgift samt löpande serviceavgifter (ofta en procentsats av din nettoinkomst) till franchisegivaren för att du får bedriva din verksamhet under företagets namn. Slutligen finns det en risk för att din verksamhet skadas av att en annan franchisetagare inom samma verksamhet missköter sig. En kund som fått dålig service på ett företag i kedjan kanske väljer att inte besöka just ditt företag av den anledningen. 

3. För vilka företag passar franchise?

Vanliga exempel på franchiseföretag finns på konsumentmarknaden. Det kan vara restauranger, kiosker, mäklarfirmor, gymkedjor, begravningsbyråer eller andra kedjor som säljer konsumentvaror och -tjänster. Franchise är ovanligare på B2B-marknader.

Den stora fördelen med att bli en franchisekedja är att expansionen kan gå snabbt. Genom starka franchiseavtal kan ditt bolag växa snabbt genom att få in många hungriga företagare som är villiga att satsa arbete och kapital på ditt varumärke. Eftersom franchisetagare själva är tungt investerade innebär det att man i regel kan räkna med deras fulla energi och engagemang. Ditt varumärke kan ge dem en välkommen knuff på vägen.

Men vem passar som franchisetagare? Urtypen av en franchisetagare är någon som är väldigt duktig på att bedriva verksamheter och vill dra nytta av ett starkt varumärke/koncept. Med ett bra franchiseavtal går det som franchisetagare att expandera snabbt eftersom marknaden kanske redan känner till varumärket. Därutöver är det en stor fördel att du slipper tänka lika mycket på marknadsföringen eftersom det sköts centralt.

4. Vad ska franchiseavtalet innehålla?

Ett franchiseavtal måste vara mycket uttömmande och kan inte lämna någonting åt slumpen. Anledningen är att franchisetagarens och -givarens affärsmodell är så tätt sammankopplade. Det gör att avtalet måste vara glasklart gällande i princip alla eventualiteter. 

Även fördelningen av kostnaderna ska vara glasklar eftersom franchisetagaren måste veta vilka tjänster han/hon får i gengäld.

Ett franchiseavtal bör åtminstone innehålla:

  • En beskrivning över franchisetagarens rättigheter – Vad har franchisetagaren rätt till att göra?
  • En beskrivning över franchisetagarens skyldigheter – Finns det vissa varor/tjänster som franchisetagaren måste köpa in av franchisegivaren? Vilka volymer och till vilket pris? 
  • Marknadsföring – Vad ingår i franchisegivarens marknadsföringstjänst? Vem sköter den lokala marknadsföringen? Vem betalar?
  • Ekonomi – Vilka ekonomiska krav finns det på franchisetagaren?
  • Administration – Vilka administrativa bitar sker centralt? Vilka IT-system ska franchisetagaren ha tillgång till? Hur kan franchisegivaren granska franchisetagarens verksamhet?
  • Avgifter – inträdesavgift, serviceavgift, eventuell marknadsföringsavgift och eventuell transferavgift (vid överlåtelse till ny franchisetagare)
  • Upplåtelse av immateriella rättigheter – Hur får varumärket användas?
  • Överlåtelse av rättigheter
  • Avtalstid
  • Villkor för uppsägning
  • Konkurrensklausul
  • Sekretessklausul
  • Tvistelösning
  • Personuppgiftsbiträdesavtal GDPR (som bilaga)
Notera att delar av ovan omnämns i Lagen om franschisegivares informationsskyldighet. Lagen kan ses som ett minimum för vad avtalet bör innehålla. Ovan har vi utökat minimikraven med vad vi anser vara nödvändigt att avtala om.
 
5. Är ett franchiseavtal det enda som behövs?

Nej. Utöver avtalet finns det en handbok som reglerar mycket av detaljerna rörande samarbetet. Här beskrivs vilka rutiner franchisetagaren ska anamma. Det kan handla om allt från personalfrågor, rekrytering, grafisk formgivning och en beskrivning över andra interna krav och processer.

6. Kan man använda sig av en mall för ett franchiseavtal?

Nej. Att använda mallar för väldigt enkla avtal såsom samboavtal är inga problem, men eftersom franchiseavtal ska täcka en lång rad olika ämnen och villkor går det inte att använda en mall.

7. Vad kan Enkla Juridik hjälpa till med?

Vi på Enkla Juridik är flertalet affärsjurister som kan hjälpa dig skriva, granska eller tolka ett franchiseavtal. Oavsett om avtalet är på engelska eller svenska. Vi kan även hjälpa till med GDPR, aktieägaravtal och andra relaterade spörsmål. Hör av dig för en kostnadsfri första kontakt med jurist. Fortsatt hjälp sker till fast pris.