Offertmall
Att tänka på när ditt företag skickar offerter
Behöver du hjälp? Våra jurister hjälper dig till fast pris
Vad är en offert och vilken är den juridiska betydelsen? Ni kanske undrar vilka möjligheter som finns för att effektivisera försäljningsprocessen? Att ha en bra offertmall är ofta A och O. Dels för att presentationen är viktig men också för den juridiska betydelsen.
I denna text går vi igenom vad en offertmall är, vad den bör innehålla och den juridiska betydelsen av en offert.
Tveka inte att höra av dig om du behöver hjälp. Vi återkommer inom en arbetsdag och hjälper dig till ett fast pris.

Vi hjälper dig med:
- Kostnadsfri första kontakt
- Standardavtal till fast pris
- Skriva eller granska
Ta kontakt
Fri första kontakt med jurist. Fortsatt hjälp alltid till fast pris efter överenskommelse.
1. Vad är en offertmall?
En offertmall är en mall som ett företag kan använda sig av när företaget exempelvis får förfrågan om hur mycket en vara eller tjänst kostar. Då kan företaget använda sig av en och samma offertmall och enbart ändra vissa uppgifter i mallen istället för att skriva en helt ny offert.
En offert är ett erbjudande om försäljning av varor och tjänster för ett visst pris enligt specificerade villkor. En offert kan du skicka både som säljare och köpare. Offerter från säljare är som tidigare nämnts menade att erbjuda försäljning av varor och tjänster. Offerter från köpare är tvärtom, att göra en förfrågan om att köpa varor eller tjänster utan att tidigare fått ett erbjudande.
2. Vad innehåller en bra offert?
En bra offert bör innehålla information om:
- Säljarens och mottagarens namn
- Vilken vara eller tjänst det gäller samt beskrivning av varan eller tjänsten
- Pris per enhet samt totalt pris
- Eventuella rabatter
- Uppskattad tid för arbetet
- Betalning- och leveransvillkor
- Leveranstid
- Hur länge erbjudandet gäller
3. Hur skriver jag en bra offertmall (som är juridiskt korrekt och låser affären)?
Det finns ingen lag som reglerar hur en offertmall ska vara utformad. Vad som dock är viktigt att tänka på är att mallen ska vara generellt utformad för att kunna tillämpas i så många fall som möjligt. För vissa varor och tjänster krävs en högre grad av specifikation och då lämpar sig inte en redan på förhand för specificerad offertmall då risken finns att mallen är skriven utifrån andra varor och tjänster.
4. Är en offert samma sak som ett avtal?
Nej. När offerten skickas har inte ett avtal ännu slutits. Offerten ses som ett anbud, ett erbjudande om att ingå ett avtal. I samband med att mottagaren godkänner offerten har ett avtal uppstått (ren accept). Om mottagaren däremot avböjer offerten eller vill ändra på villkor, pris eller liknande (oren accept) i offerten så har inte ett avtal uppstått. I det första fallet finns det helt enkelt inget avtal. Om den andra parten däremot lämnar en oren accept så ses det som ett nytt anbud, men denna gång från mottagaren till personen som lämnade offerten. Då har den som lämnat offerten att ta ställning till huruvida den vill ingå avtalet med de korrigeringar som mottagaren angett. Går personen med på de nya korrigeringarna har ett avtal slutits.
5. Måste man skriva kundavtal separat för att göra affären?
Nej det krävs inget separat kundavtal för att ett giltigt avtal ska slutas. Vi rekommenderar er däremot att ha ett separat kundavtal då det av förklarliga skäl inte går att skriva en offertmall som täcker alla unika affärsförhållanden som kan uppstå. Kundavtalet ska således skrivas vid sidan om för att täcka de omständigheter som offertmallen inte reglerar. Detta görs i syfte att slippa onödigt krångel senare när något som inte omfattas av offertmallen inträffar.
6. Ska man bifoga allmänna villkor i samband med offert eller avtal?
Om ni har allmänna villkor som ni vill ska vara en del av affärsförbindelsen mellan er är det viktigt att ni tar med det i offerten eller avtalet. Detta för att endast det som båda parter känner till vid avtalets ingående gäller mellan parterna. I de flesta fall är det inte okej att senare hänvisa till allmänna villkor om inte de tagits med i offerten eller avtalet.
7. Kan Enkla Juridik hjälpa mig med en offertmall?
Ja. Vi hjälper dig att upprätta en offertmall och kan även se över dina övriga avtalshantering. Vi kan alltid vara behjälpliga med att upprätta kundavtal, allmänna villkor och standardavtal. Vi tar alltid enbart fasta priser.
- Offertmall
- Att tänka på när ditt företag skickar offerter
- Vi hjälper dig med:
- Ta kontakt
- 1. Vad är en offertmall?
- 2. Vad innehåller en bra offert?
- 3. Hur skriver jag en bra offertmall (som är juridiskt korrekt och låser affären)?
- 4. Är en offert samma sak som ett avtal?
- 5. Måste man skriva kundavtal separat för att göra affären?
- 6. Ska man bifoga allmänna villkor i samband med offert eller avtal?
- 7. Kan Enkla Juridik hjälpa mig med en offertmall?