Primär nyckelfras. En H1-rubrik per sida. H1 ska vara samma som primära nyckelfras eller innehålla den primära nyckelfrasen.
Primär nyckelfras. Ha med den primära nyckelfrasen i det första stycket. Ha också med den primära nyckelfrasen utspritt i texten.
Ha med varje nyckelfras ca mellan 0,5 och 3% av den totala textmängden.
Se till att texten är minst 300 ord lång men gärna upp mot 2 500 ord för viktiga texter.
Max 20 ord per mening. Max 150 ord per stycke. Max 250 ord mellan rubriker.
Satsa på ett Flesch Reading Ease score på mellan 60 och 70 poäng, dvs. att en högstadieelev lätt ska kunna förstå texten.
Meningar i passiv form med passiva verb bör undvikas. I stället bör du skriva meningar i aktiv form.
Försök använda övergångsord så mycket som möjligt i meningarna. Detta är ord som binder ihop meningarna. Exempel på sådana ord är därefter, likaså, därför, exempelvis, däremot, dessutom, nämligen, sammanfattningsvis, framför allt och så länge som.
Inled efter varandra följande meningar med olika ord.
H2 rubrik som innehåller primär nyckelfras
Ha med sekundära nyckelfraser i andra H2-rubriker.
Använd också synonymer till nyckelfraserna för variation.
På senare år har Google blivit bättre på att värdera innehållet på sidor och E-E-A-T, experience, expertise, authoritativeness och trustworthiness, har blivit viktigare. Med andra ord har Google blivit bättre på att förstå om en sida enbart är en landningssida med nonsens. Därför är det bra att satsa på färre sidor med med ett rikt och kvalitativt innehåll.
Textstruktur
Introduktion
Beskriv kortfattat alla nyckelfraser och deras betydelse för läsaren.
Sektioner för varje nyckelfras
Skapa separata H2- eller H3-sektioner där varje nyckelord får sitt eget fokus.
Tydlig rubrikshierarki
Se till att rubrikerna följer en naturlig rubrikshierarki med rubriker och underrubriker.
Vanliga frågor (FAQ)
Om du vill ha med en FAQ-sektion ska också en schema-markup ingå i källkoden.
Call-to-action
Avsluta med en uppmaning till handling, gärna med någon av nyckelfraserna.
Länkar
Länka till andra interna sidor och till andra externa sajter.